Körsbärsgelégodis

Egentligen ogillar jag nästan allt godis som inte består av choklad, meeen var ändå tvungen att testa att göra eget gelégodis. Det ser avancerat ut, men var ganska enkelt faktiskt. Jag utgick från Cupcakesfluffans jättebraiga recept, men halverade det och använde vit baksirap istället för glukos, och det funkade super! Jag färgade med röd karamellfärg och smaksatte med lite körsbärsessence från Essencefabriken. 
 
3 st gelatinblad
25g vit baksirap
1/2 dl socker
1,25 dl vatten + 1 msk
Röd färg
Körsbärsessence
 
Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten, och koka upp den vita baksirapen med vattnet och sockret till det når 122 grader. (min termometer levde loppan så jag har ingen aning om hur varmt det blev, så jag kokade lite på måfå och det gick vägen) Smält gelatinbladen i 1 msk vatten i en kastrull på låg värme utan att det kokar, och häll i sockerlagen, smak och färg. Låt det svalna lite, och häll i en form som är penslad med olja. Jag anväde en avlång liten matlåda i plast. Låt gelén vila i rumstemperatur ganska många timmar till den har blivit fast, och skär sedan upp den i små rutor. 
 
Somsagt, då jag inte är så förtjust i gelégodis så tyckte jag att dessa var ganska ickegoda, sladdriga och läskiga. Precis som gelégodisar brukar vara. Andra personer som inte är lika kräsna som jag tyckte att de var jättegoda. Jag rullade dem i socker, men det blev inget bra så pensla dem med olja i stället så de inte klibbar ihop. 
 
 
 

Kommentera här: