Rabarbersorbet

När jag fyllde alldeles för mycket *tår i ögat* för några månader sedan fick jag en premumeration på tidningen BAKA. Lätt bästa tidningen någonsin?! Så fina bilder, bra texter och goda recept. Igår gjorde jag rabarbersorbeten som var med i det senaste nummret, och lätt att jag tänker göra det igen! Det blev verkligen jättegott. Dock hade jag ingen glukossirap hemma men det gick vägen ändå. 
 
Det enda minuset var att på bilden i boken var kulorna vackert ljust rosafärgade. Har jag sagt att ljusrosa är min favoritfärg? Och om jag blev en smula besviken när min sorbet blev snorgul!? Får ta andra rabarber nästa gång. Men gott blev det. 
 
 
Skala och skölj 300gram rabarber, dela i bitar och koka upp med 1 dl vatten och 1 dl socker i ca 5-10 minuter, till rabarbern är mjuk. Mixa den sedan slät. Blanda i 1 msk glukos och låt den svalna. Jag använde samma mängd honung istället och det funkade bra! Vispa två äggvitor till ett fast skum och vänd ihop allt när rabarbermixet har svalnat. Kör smeten i en glassmaskin eller frys smeten i en bunke och vispa varje halvtimme. 
 

Kommentera här: